10 Ιουλίου 2015

Όταν η Μαρινέλλα συνάντησε τον Σταύρο Ξαρχάκο


ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ · ΣΤΑΥΡΟΣ ΞΑΡΧΑΚΟΣ
Μια καλλιτεχνική διαδρομή 50 ολόκληρων χρόνων!
(Από την «Άπονη ζωή» έως τη «Σονάτα του σεληνόφωτος»)

Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε το 2003 στο ένθετο της συλλογής «Μαρινέλλα · Μια αγκαλιά τραγούδια» (MINOS EMI: 7243 580 7532) σε επιμέλεια του Ιάσωνα Τριανταφυλλίδη, και προέρχεται από το προσωπικό αρχείο της κας Μαρινέλλας.
Marinella and Stavros Xarchakos at the nightclub "Stork" in Athens, Greece, in 1971-72.
| Source: Compilation album "Marinella" - Booklet (Minos EMI: 7243 580 7532), 2003.

«Άφησέ με να 'ρθω μαζί σου. Τι φεγγάρι απόψε!». Η κορυφαία ερμηνεύτρια Μαρινέλλα και ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος θα παρουσιάσουν τη «Σονάτα του σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου σε σκηνοθεσία του ταλαντούχου Γιώργου Νανούρη, στον υποβλητικό χώρο της «Πειραιώς 260», στις 15, 16 και 17 Ιουλίου 2015. Ωστόσο, δεν θα είναι αυτή η πρώτη τους μουσική συνάντηση…

Η καλλιτεχνική τους «αντάμωση» έγινε για πρώτη φορά στα τέλη του 1964, όταν η Μαρινέλλα βρισκόταν στο πλευρό του Στέλιου Καζαντζίδη, τόσο στη ζωή όσο και στο τραγούδι, και ηχογράφησαν μαζί δυο επανεκτελέσεις τραγουδιών του μουσικοσυνθέτη: Την «Άπονη ζωή» και το «Στα χέρια σου μεγάλωσαν (Φτωχολογιά)» σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου. Δυο μεγάλες επιτυχίες που ηχογραφήθηκαν πρώτη φορά από το Γρηγόρη Μπιθικώτση και τη Ρία Κούρτη για τις ανάγκες της κινηματογραφικής ταινίας «Τα κόκκινα φανάρια», σε σκηνοθεσία του Βασίλη Γεωργιάδη.

Αυτή η πρώτη μουσική «συνάντηση» του Ξαρχάκου με το καλλιτεχνικό δίδυμο Καζαντζίδη – Μαρινέλλας, έδωσε αναμφισβήτητα μια νέα ώθηση στην ήδη επιτυχημένη πορεία των δύο τραγουδιών του, συμβάλλοντας μ' αυτό τον τρόπο και στην οριστική «καθιέρωση» του μουσικοσυνθέτη στη συλλογική συνείδηση του κόσμου. Οι επανεκτελέσεις ηχογραφήθηκαν σε ενορχήστρωση του Χρήστου Λεοντή και κυκλοφόρησαν σε δίσκο 45' στροφών (ODEON: DSOG 3145) από την «Odeon», τον Φεβρουάριο του 1965. Μάλιστα, η «Άπονη ζωή» είχε ενσωματωθεί νωρίτερα στον πρώτο κοινό δίσκο 33' στροφών των δύο ερμηνευτών, που είχε τίτλο «Μεγάλες επιτυχίες» (ODEON: OMCG 11) και κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1964.


«Άπονη ζωή, μας πέταξες στου δρόμου την άκρη, μας αδίκησες
Ούτε μια στιγμή δεν είπες να μας διώξεις το δάκρυ, μας κυνήγησες…
Το κρίμα μας βαρύ, μας γέννησες φτωχούς,
με την καρδιά πικρή, γεμάτη στεναγμούς…
Άπονη ζωή, δεν θέλαμε παλάτια και αστέρια να μας χάριζες,
μια μπουκιά ψωμί για 'μας, τα ορφανά περιστέρια, ας χαλάλιζες…
Μας έδειρ' ο βοριάς, μας ήπιε η βροχή
το αίμα της καρδιάς, γιατί είμαστε φτωχοί…»



Η επόμενη «συνάντηση» έγινε το 1966. Όταν η τραγουδίστρια, έχοντας διανύσει μια πάρα πολύ σημαντική οκταετία (1957 - 1965) δίπλα στον Στέλιο Καζαντζίδη, προσπάθησε να ανοίξει τα φτερά της και να διαγράψει την προσωπική της τροχιά στα καλλιτεχνικά δρώμενα… Μεταξύ των πρώτων εγχειρημάτων και προσπαθειών να «σταθεί» ολομόναχη, πραγματοποίησε μια μεγάλη σειρά ηχογραφήσεων για το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας (Ε.Ι.Ρ) -που δυστυχώς παραμένουν ανέκδοτες μέχρι σήμερα-, παρουσιάζοντας στους ακροατές κάποιες «απρόβλεπτες» επανεκτελέσεις τραγουδιών (λ.χ. «Ποιος δρόμος είναι ανοιχτός»,«Το μινόρε της αυγής», «Αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι», «Κάθε λιμάνι και καημός», «Πέρασε ήλιε», «Σήκω χόρεψε συρτάκι», «Έκλαψα χτες», «Πόνο στον πόνο τα σκαλιά», «Βρέχει πάλι απόψε», «Έμεινα μόνη», «Τα παλικάρια» κ.α.), ερμηνευμένες είτε σόλο είτε με τη συνοδεία των Γιάννη Βογιατζή, Γιάννη Πουλόπουλου και Πάνου Τζανετή. Μέσα σε αυτές τις ηχογραφήσεις λοιπόν -που συνεχίστηκαν μέχρι το 1968 και ο αριθμός τους ξεπέρασε τις είκοσι-, υπήρξαν και δύο μεγάλες επιτυχίες του Σταύρου Ξαρχάκου: «Μάτια βουρκωμένα» σε στίχους Νίκου Γκάτσου και «Τα τρένα που φύγαν» σε στίχους των Βαγγέλη Γκούφα και Βασίλη Ανδρεόπουλου.

Η επόμενη και πιο ουσιαστική συνάντηση τους έγινε στα τέλη του 1968 και αρχές του 1969… Μετά την -πολύ πρόσφατη τότε- εμφάνιση της στο κινηματογραφικό μιούζικαλ «Γοργόνες και μάγκες» του Γιάννη Δαλιανίδη, όπου η Μαρινέλλα ξάφνιασε και εντυπωσίασε όλη την Ελλάδα με τη σπαρακτική ερμηνεία της στο «Άνοιξε πέτρα» (του Μίμη Πλέσσα σε στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου). Έχοντας, λοιπόν, δημιουργηθεί ένα απρόσμενο κλίμα επιτυχίας και ακόμη μεγαλύτερης «αποδοχής» γύρω απ' το όνομα της -και έχοντας φυσικά τη μεγάλη επιτυχία του «Σταλιά – σταλιά» (του Γιώργου Ζαμπέτα σε στίχους του Διονύση Τζεφρώνη) στο «δισάκι» της-, εκλήθει για δεύτερη φορά από τον μεγάλο σκηνοθέτη, να εμφανιστεί και στο επόμενο κινηματογραφικό του εγχείρημα, ερμηνεύοντας αυτή τη φορά δύο τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου…


«Δυο αδέρφια αγαπημένα, δυο καλά, καλά παιδιά…
Παιδιά από σπίτι, με καλή δουλειά, χτυπιούνται, δέρνονται σαν τα σκυλιά…
Ανάθεμα την ώρα, την ώρα την κακιά, που εφάνη εκείνη η πλούσια, η πλούσια η ξωτικιά…
Θλιμμένη αγάπη και πικρή, πικρή, πικρή, πικρή ματιά»

Η Μαρινέλλα, ανάμεσα στη Σοφία Ρούμπου και τον Βαγγέλη Σειληνό, ερμηνεύει
το τραγούδι «Αστέρι στο παράθυρο» του Σταύρου Ξαρχάκου και Ιάκωβου Καμπανέλλη
στο δραματικό μιούζικαλ «Γυμνοί στο δρόμο» του Γιάννη Δαλιανίδη. Πρώτη προβολή: 24 Μαρτίου 1969.
| Marinella sings "Asteri sto parathyro" and "Dio aderfia" by Stavros Xarchakos and Iakovos Kampanellis,
in the Greek musical drama "Gymni sto dromo (Naked in the street)" by Giannis Dalianidis.
Release date: March 24, 1969. | Photo credit: Giorgos Agriostathis © 1969

Έτσι λοιπόν, υπό τη καθοδήγηση του μουσικοσυνθέτη και τη σκηνοθετική επιμέλεια του Γιάννη Δαλιανίδη, η Μαρινέλλα ερμήνευσε με υποδειγματικό τρόπο τα τραγούδια «Αστέρι στο παράθυρο» και «Δυο αδέρφια» στο δραματικό μιούζικαλ «Γυμνοί στο δρόμο» που βασίστηκε στο θεατρικό έργο «Η γειτονιά των αγγέλων» του Ιάκωβου Καμπανέλλη και προβλήθηκε στις 24 Μαρτίου του 1969. Τα τραγούδια όμως δεν έμελλε να κυκλοφορήσουν ποτέ στη δισκογραφία με την φωνή της. Ο συνθέτης είχε συμβόλαιο αποκλειστικής συνεργασίας με τη δισκογραφική εταιρεία «Columbia» (η Μαρινέλλα συνεργαζόταν με την «Helladisc») και έτσι, τα ηχογράφησε με τη Βίκυ Μοσχολιού και τον Γρηγόρη Μπιθικώτση αντίστοιχα, στον μουσικό κύκλο «Κόσμε, αγάπη μου» που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά. Οι κινηματογραφικές εκτελέσεις με την Μαρινέλλα -όπως και ολόκληρο το soundtrack της ταινίας- παραμένουν ανέκδοτες μέχρι σήμερα.


«Ούτε ματιά κι' ούτε μιλιά κι' ούτε φιλί, ήταν και πάει σαν διαβατάρικο πουλί…
Αστέρι στο παράθυρο να βγεις και μάζεψε το δάκρυ της αυγής…
Ούτε ματιά κι' ούτε μιλιά, ώρα καλή, άλλη καρδιά κι' άλλα φιλιά μέσ' στην αυλή…
Αγάπη μου καινούργια αν μ' αγαπάς, μακριά, μακριά, μακριά τώρα με πας…»



Ήδη από τα μέσα του 1967, η Μαρινέλλα εμφανιζόταν ως «πρώτο όνομα» πια στις φωτεινές μαρκίζες των νυχτερινών κέντρων της Αθήνας (λ.χ. στο «Χρυσό βαρέλι» στις Τζιτζιφιές, στου «Μοστρού» και στην «Παλιά Αθήνα» της Πλάκας, στη «Νεράιδα» στο Καλαμάκι, στο «Στορκ» του Συντάγματος κ.α.), επιβάλλοντας σε μια «ανδροκρατούμενη» εποχή τους δικούς της πρωτοποριακούς «νόμους»…

Άφησε πίσω της το ντροπαλό κορίτσι που τραγουδούσε καθιστό και αναβαπτίστηκε στις θεατρικές καταβολές της από το παρελθόν (1956…). Πέταξε τις καρέκλες κι' έβαλε το θέατρο στην πίστα με προβολείς, καμαρίνια και σποτάκια. Ντύθηκε μοντέρνα, φόρεσε παντελόνι, πουκάμισο ανοιχτό χωρίς σουτιέν και εμφανίστηκε με κοντοκουρεμένο μαλλί. Αξιοποίησε τη γλώσσα του σώματος της, πρόσθεσε κίνηση και χορό. Αντικατέστησε το σπάσιμο των πιάτων με τις γαρδένιες -και αργότερα με τα γαρύφαλλα- ενώ επέβαλε όχι μόνο την Κυριακή να είναι ρεπό, αλλά και οι μουσικοί της να πληρώνονται αυτό το ρεπό. Χρησιμοποίησε χορωδίες και μεγάλες ορχήστρες με τους καλύτερους μουσικούς της εποχής, προσέχοντας πάντα τον ήχο στα κέντρα που εμφανιζόταν, φέρνοντας μ' αυτό τον τρόπο έναν διαφορετικό -θαρρεί κανείς, «Ευρωπαϊκό»- αέρα στη νυχτερινή διασκέδαση της Αθήνας. Όλα αυτά σε συνδυασμό με τη μοναδική φωνή και την άρτια τεχνική της που την έκαναν ξεχωριστή… Η «κυριαρχία» της Μαρινέλλας, ήταν καθολική!

Δεν ήταν τυχαίο, λοιπόν, ότι εν έτει 1971, η Μαρινέλλα εμφανιζόταν με τεράστια επιτυχία στο «Στορκ», για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, έχοντας δίπλα της τον -ανερχόμενο τότε- Γιώργο Νταλάρα (που ουσιαστικά από δική της επιλογή ξεκίνησε τη διαδρομή του στην επί σκηνής παρουσίαση των τραγουδιών) και επιμελητή προγράμματος τον Σταύρο Ξαρχάκο. Αυτή ήταν ίσως η πιο καθοριστική καλλιτεχνική τους επαφή, που έβαλε τη βάση για ακόμη πιο ουσιαστικές συνεργασίες μεταξύ τους…


«Έσκισ' η μπόρα τα πανιά και στου γκρεμού την άκρη, ποτάμι πάει το δάκρυ,
έχει η ψυχή μου σκοτεινιά, έχει η ψυχή μου σκοτεινιά…
Μη λυγίζετε παιδιά, περηφάνια στη καρδιά!
Περηφάνια στη καρδιά, ώσπου να 'ρθει ξαστεριά!
Ώσπου να 'ρθει ξαστεριά, μη λυγίζετε παιδιά!
Περηφάνια στη καρδιά, μη λυγίζετε παιδιά!
Κράτα στο χέρι σου σπαθί κι' αστραφτερό μαχαίρι, να ξαναβγεί τ' αστέρι
μέσ' στο σκοτάδι το βαθύ, μέσ' στο σκοτάδι το βαθύ…»

Μαρινέλλα, Γιώργος Νταλάρας και Μάριος Κώστογλου σε πρόβα στο κοσμικό νυχτερινό κέντρο «Στορκ»,
με επιμελητή προγράμματος τον Σταύρο Ξαρχάκο, το 1971.
| Marinella with Giorgos Dalaras and Marios Kostoglou in rehearsal, under the directorial
guidance of Stavros Xarchakos, at the nightclub "Stork" in Athens, Greece, in 1971.
| Source: Compilation album "Marinella - Ta logia eine peritta… (50 Chronia tragoudi)" – Booklet
(Universal / Mercury: 06025 1715 6364), 2006.

Το 1972, ο Γάλλος σκηνοθέτης Πιέρ Ζουρντάν είδε από κοντά τη Μαρινέλλα πάνω στη σκηνή, εντυπωσιάστηκε και της έφτιαξε ένα ωριαίο τηλεοπτικό αφιέρωμα, με τίτλο «Au coeur de la Grèce (Στην καρδιά της Ελλάδος)». Στη χώρα μας παρουσιάστηκε με τον τίτλο «Η βασίλισσα της νύχτας» από το ΕΙΡΤ, στις 11 Δεκεμβρίου 1972. Εκεί, η Μαρινέλλα ερμήνευσε -μεταξύ άλλων- νέα τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου σε στίχους του Νίκου Γκάτσου. Τραγούδια που την ίδια χρονική περίοδο (Δεκέμβριος του 1972) κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα με τη Νάνα Μούσχουρη, στον προσωπικό της δίσκο 33' στροφών «Σπίτι μου, σπιτάκι μου» από την «EMI / Columbia».

Article by Nigel Hunter and Philip Palmer
for the "Billboard", on February 3, 1973.
Ένα μήνα μετά την προβολή του τηλεοπτικού αφιερώματος, η Μαρινέλλα και ο Σταύρος Ξαρχάκος ταξίδεψαν μαζί ως τη Γαλλία και εκπροσώπησαν την Ελλάδα στη πρώτη της συμμετοχή στο έβδομο Φεστιβάλ «Μίντεμ» των Καννών («Gala du Midem '73»), λαμβάνοντας μέρος με τρία νέα τραγούδια σε μία παράσταση με τα μεγαλύτερα διεθνή αστέρια της εποχής, όπως η Ρομπέρτα Φλακ, ο Άιζακ Χέις, ο Μισέλ Λεγκράν, η Μία Μαρτίνι, ο Ζιλμπέρτο Ζιλ, ο Μπιλ Γουίδερς, ο Ντέμης Ρούσσος, η Βίκυ Λέανδρος κ.α. Η μουσική βραδιά πραγματοποιήθηκε στο «Παλαί ντε Φεστιβάλ» υπό την παρουσία χιλιάδων θεατών, στα τέλη Ιανουαρίου του 1973.

Στις 3 Φεβρουαρίου του 1973, το Αμερικάνικο μουσικό περιοδικό «Billboard» έγραψε τα εξής: «Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε για πρώτη φορά στο πρόσφατο γκαλά του MIDEM στις Κάννες, με μια εμφάνιση της κορυφαίας Ελληνίδας τραγουδίστριας Μαρινέλλας (από τη δισκογραφική εταιρεία Phonogram). Η καλλιτέχνιδα, της οποίας οι δίσκοι βρίσκονται συχνά εδώ στα charts, τραγούδησε τρία νέα τραγούδια στο φεστιβάλ, που γράφτηκαν ειδικά γι' αυτήν από τον Σταύρο Ξαρχάκο…».

Παράλληλα, δυο τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου από το αφιέρωμα του Πιέρ Ζουρντάν, το «Μη λυγίσετε παιδιά (Βαρκαρόλα)» και το «Όλα είναι τυχερά» σε στίχους του Νίκου Γκάτσου, κυκλοφόρησαν σε δίσκο 45' στροφών (POLYDOR: 2121 145) από την «Polydor», μόνο στη Γαλλία. Αυτή ήταν και η πρώτη -«επίσημη», θα έλεγε κανείς- συνεργασία τους στη δισκογραφία. Δυστυχώς όμως, και αυτές οι ηχογραφήσεις παραμένουν ανέκδοτες στην Ελλάδα και είναι σχεδόν άγνωστες στο ευρύ κοινό. Ωστόσο, το 1974 κυκλοφόρησαν και στην Κύπρο, σε προσωπικό δίσκο 33' στροφών της ερμηνεύτριας που είχε τίτλο «Μαρινέλλα για πάντα» (PHILIPS: 6331 055).


«Μια Κυριακή στη Λάρισα, τριαντάφυλλο σου χάρισα
μα πριν ακόμη μαραθεί είχες χαθεί…
Μια Κυριακή στα Τρίκαλα, άρχισε η μέρα να γελά,
βγήκε στο δρόμο μια ψυχή κι' ήρθε βροχή…
Είδες, είδες, είδες, είδες, όλα είναι τυχερά!
Βάσανα, καημοί κι' ελπίδες έρχονται με τη σειρά!
Της ζωής οι καταιγίδες παν' μαζί με τη χαρά!
Είδες, είδες, είδες, όλα είναι τυχερά!
Είδες, είδες, είδες, είδες, όλα είναι τυχερά!
Άγγελοι και σταυρωτήδες τρέχουνε στον σιδερά
με καινούργιες αλυσίδες να μας δέσουν τα φτερά!
Είδες, είδες, είδες, είδες, όλα είναι τυχερά!
Μια Κυριακή στη Φλώρινα, δυο μάτια φθινοπωρινά,
πριν τα γλυκάνει ουρανός γίναν' καπνός…
Μια Κυριακή στη Καστοριά, στης λίμνης την ανηφοριά,
πήγα να δέσω το κουπί κι' είχε κοπεί…»

Photo credit: Alinta Mavrogeni © 1972

Στις 6 Απριλίου του 1973, κυκλοφόρησε από τη «Phonogram» ο δίσκος 33' στροφών «Μια βραδιά με την Μαρινέλλα no. 2» (PHILIPS: 6331 049) με ζωντανές ηχογραφήσεις της ερμηνεύτριας στα μεγάλα νυχτερινά κέντρα της Αθήνας. Η Μαρινέλλα υπήρξε η πρώτη Ελληνίδα τραγουδίστρια που έκανε ζωντανή ηχογράφηση του προγράμματος της και κυκλοφόρησε σε βινύλιο… Στις 16 Μαρτίου του 1972, είχε προηγηθεί η κυκλοφορία του πρώτου «live» δίσκου, με τίτλο «Μια βραδιά με την Μαρινέλλα» (PHILIPS: 6331 033). Στο δίσκο του 1973, λοιπόν, συμπεριλήφθηκαν και δύο τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου σε ζωντανές εκτελέσεις, το «Όλα είναι τυχερά» -από το αφιέρωμα του Ζουρντάν- και το «Παλικάρι μου»… Το μοναδικό τραγούδι του δημιουργού σε στίχους του Νίκου Γκάτσου, που έχει κυκλοφορήσει με πρώτη ερμηνεύτρια του τη Μαρινέλλα! Πρόκειται για ένα μοντέρνο «Ευρωπαϊκό» τραγούδι, που η Μαρινέλλα ερμήνευσε ζωντανά και στο μουσικό ντοκιμαντέρ «Το μπουζούκι», παραγωγής του BBC για την Γερμανική, Αυστριακή και Ελβετική Τηλεόραση, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Μάρου, την ίδια εκείνη χρονιά. Στην Ελλάδα απορρίφθηκε από την Επιτροπή Λογοκρισίας της Χούντας και προβλήθηκε με τη Μεταπολίτευση, λίγα χρόνια μετά.


«Παλικάρι μου, κρυφό καμάρι μου, όταν θα δεις στο παραθύρι μου φωτιά,
κάνε γρήγορα, σ' το λέω σίγουρα, απ' την αγάπη μου να πάρεις τη δροσιά…
Δική σου ήμουνα και σε περίμενα, μα εσύ κουτέ, ποτέ, ποτέ δεν ήρθες…
Γύρνα παλικάρι, σαν λαμπερό φεγγάρι στην άδεια μου καρδιά!
Παλικάρι μου, ρίχνω το ζάρι μου, και αν τύχει κι' έρθεις ως την άλλη Κυριακή,
γείρε πλάι μου, Απριλομάη μου, την αγκαλιά μου να την κάνεις φυλακή…»



Έκτοτε, δεν υπήρξε κάποια άλλη στενή συνεργασία των δύο καλλιτεχνών, παρά μόνο δύο νέες επανεκτελέσεις της Μαρινέλλας για την προσωπική της δισκογραφία… Το τραγούδι «Υπομονή» σε στίχους του Αλέκου Σακελλάριου και το «Μάτια βουρκωμένα», που κυκλοφόρησαν σε ενορχήστρωση του Κώστα Κλάββα στον δίσκο 33' στροφών «Μεγάλες στιγμές» (PHILIPS: 822 862) στις 29 Αυγούστου 1984.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί η κοινή παρουσία τους στην Τελετή Λήξης των 28ων Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, υπό την πλήρη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Παπαϊωάννου, στις 29 Αυγούστου 2004. Η Μαρινέλλα ερμήνευσε -μεταξύ άλλων τραγουδιών- το «Μάνα μου, Ελλάς» σε στίχους του Νίκου Γκάτσου, με τους Γιώργο Νταλάρα, Χάρις Αλεξίου, Γιάννη Πάριο και Δήμητρα Γαλάνη, σε ενορχήστρωση και μουσική διεύθυνση του μουσικοσυνθέτη. Μια ανεπανάληπτη στιγμή που παρακολούθησαν 70.000 θεατές από τις κερκίδες του Ολυμπιακού Σταδίου της Αθήνας και πάνω από 4 δισεκατομμύρια τηλεθεατές σ' ολόκληρο τον κόσμο!


«Τα ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα,
μου τα 'πες με το πρώτο σου το γάλα…
Μα τώρα που η φωτιά φουντώνει πάλι εσύ κοιτάς τα αρχαία σου τα κάλλη,
και στις αρένες του κόσμου, μάνα μου, Ελλάς,
το ίδιο ψέμα πάντα κουβαλάς…»

Marinella with George Dalaras, Haris Alexiou, Giannis Parios and Dimitra Galani sang
"Mana mou, Hellas (My motherland, Greece)", composed and conducted by Stavros Xarchakos,
in the Closing Ceremony of the 2004 Summer Olympics, on August 29, 2004.

Ας αναφερθεί επίσης, και η συμμετοχή της Μαρινέλλας σε μια μεγάλη αφιερωματική συναυλία για τη Βίκυ Μοσχολιού, όπου μέσα από μια πλειάδα τραγουδιών της αείμνηστης ερμηνεύτριας, τραγούδησε -μεταξύ άλλων- τα τραγούδια «Τα τρένα που φύγαν» και «Η νύχτα» του Σταύρου Ξαρχάκου, δίπλα στις Χάρις Αλεξίου, Δήμητρα Γαλάνη, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Γλυκερία, Τάνια Τσανακλίδου, Μελίνα Κανά, Μελίνα Ασλανίδου και Ανδριάνα Μπάμπαλη. Εκείνη η πολύ συγκινητική μουσική βραδιά πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» στις 7 Ιουλίου 2005, ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε διπλό ψηφιακό άλμπουμ στις 19 Απριλίου 2006.

Η Μαρινέλλα και ο Γιώργος Νανούρης στο Μουσείο Μπενάκη, στις 18 Φεβρουαρίου 2015.
Yorgos Nanouris and Marinella
| NDP Photo Agency © 2015
Σε λίγες ημέρες, πενήντα χρόνια μετά τη πρώτη τους μουσική «αντάμωση», η Μαρινέλλα θα ερμηνεύσει τη «Σονάτα του σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου σε νέα σύνθεση του μουσικοσυνθέτη. Την σκηνοθεσία αυτού του εγχειρήματος έχει αναλάβει ο Γιώργος Νανούρης. Μια σπάνια μουσική συνάντηση, που μετά από ένα εννεάμηνο προβών, θα διεξαχθεί στην «Πειραιώς 260» στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στις 15, 16 και 17 Ιουλίου 2015. Στο πιάνο, ο Νεοκλής Νεοφυτίδης. Χορευτές, οι Αντώνης Σπορίδης και Γιάννης Σταυρόπουλος.

Προπώληση εισιτηρίων: tickets.greekfestival.gr/
Εισιτήρια: 25€ (κανονικό), 20€ (μειωμένο), 15€ (φοιτητικό, 65+), 5€ (άνεργοι, Α.ΜΕ.Α)


Η Μαρινέλλα, ο Σταύρος Ξαρχάκος, η Ηρώ Σαΐα και η Ευσταθία, στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, τον Δεκέμβριο του 2014.
Marinella with Stavros Xarchakos
and singers Iro Saia and Efstathia.
| Photo credit: Dimitris Panoulis © 2014
| Marinella and Stavros Xarchakos will meet again each other, 50 years after their first musical collaboration, under the directorial guidance of Yorgos Nanouris. The reason for this encounter is the “Moonlight sonata”, one of the most famous and beloved texts by Yiannis Ritsos; A stage monologue full of lyricism and deep thought that marked Greek Poetry, inspired Stavros Xarchakos and led him to create a new musical composition for the voice of Marinella. Accompanied by the pianist Neoklis Neofytidis. A unique musical encounter in the evocative space of “Peiraios 260” (Garden D) in Athens, Greece, as part of the Athens and Epidaurus Festival (Hellenic Festival), on July 15, 16 and 17, 2015, at 9.00 pm.

You can visit tickets.greekfestival.gr/en/ef/ to book your seats online. How to book your ticket: tickets.greekfestival.gr/en/more-info/

Ticket prices: 25€, 20€ (discount), 15€ (studens, 65+), 5€ (unemployed, people with movement difficulties)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου