15 Ιουλίου 2015

«Οι νέοι να είναι τολμηροί, όχι παράτολμοι» (Συνέντευξη)

Η Μαρινέλλα δεν αρέσκεται στο να μιλάει πολύ,
τα λίγα λόγια της όμως, σου αποκαλύπτουν πολλά…

Photo credit: Tassos Vrettos © May 14, 2014

Συνέντευξη της Μαρινέλλας
στον δημοσιογράφο Βλάση Κωστούρο
για την «Εφημερίδα των Συντακτών»

Κυκλοφορία: 15 Ιουλίου 2015, Ελλάδα

Φωτογραφίες:
Τάσος Βρεττός, Εύη Φυλακτού, Ευαγγελία Θωμάκου ©


«Ρίσκο πήραμε ο Ξαρχάκος κι' εγώ με τη “Σονάτα του σεληνόφωτος”. Να πάρεις τον Ρίτσο, να τον μελοποιήσεις και να τον τραγουδήσεις; Αυτό κι' αν είναι ρίσκο! Αλλά πώς θα γίνει; Αν δεν ρισκάρεις στη ζωή σου, τότε τι κάνεις; Κοιμάσαι. Ξυπνάς το πρωί, τρως το μεσημέρι και ξανακοιμάσαι το βράδυ. Αυτό είναι ζωή; Όχι…». Αυτό είναι σίγουρα Μαρινέλλα. Το ρήμα «τολμώ» είναι ιδανικό για να τη χαρακτηρίσεις. Το έχει αποδείξει έμπρακτα, άλλωστε, μέσ' από τη ζωή και την καριέρα της.

Αυτή τη φορά, ετοιμάζεται να ερμηνεύσει (από σήμερα στην «Πειραιώς 260», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου) τη μελοποιημένη από τον Σταύρο Ξαρχάκο «Σονάτα του Σεληνόφωτος», το πιο γνωστό και εμβληματικό έργο του Γιάννη Ρίτσου, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Γιώργου Νανούρη. Ο ίδιος, σημειώνει, πως πρόκειται να δούμε «μια πολύ λιτή και μινιμαλιστική σκηνοθετική προσέγγιση, που θα αναδεικνύει τόσο τη σπουδαιότητα του κειμένου όσο κι' εκείνη που εντοπίζει να ενυπάρχει στη μουσική του Ξαρχάκου και στη φωνή της Μαρινέλλας…».


Marinella rehearsing the "Moonlight sonata" at "Peiraios 260",
composed by Stavros Xarchakos and directed by Yorgos Nanouris.
| Photo credit: Evi Fylaktou © July 14, 2015

Η Μαρινέλλα δεν αρέσκεται στο να μιλάει πολύ, τα λίγα λόγια της όμως σου αποκαλύπτουν πολλά. Η εμβληματική «Γυναίκα με τα Μαύρα» που πλάθει με τους στίχους του ο Ρίτσος στη «Σονάτα» είναι στα μάτια της «…η ίδια η Ελλάδα. Αντιπροσωπεύει τη χώρα μας αυτή η Γυναίκα. Είναι κλεισμένη στο καβούκι της, απομονωμένη και μιλά για πράγματα ουσίας, συλλογικά, πέρα από το προσωπικό…», λέει.

Αυτό που την εντυπωσιάζει είναι κι' αυτό που τη δυσκολεύει περισσότερο: η διαχρονικότητα των στίχων που καλείται να ερμηνεύσει και η «δύσκολη», όπως τονίζει, μουσική που έγραψε ο Σταύρος Ξαρχάκος. «Κάθε φορά στη πρόβα λέω “δεν είναι δυνατόν”. Μα, πότε γράφτηκαν αυτά; Τώρα; Ίδια κατάσταση, ίδιο κοστούμι με το σήμερα. Είναι φοβερό πόσο επίκαιρος είναι ο λόγος του Ρίτσου. Η “Σονάτα” είναι, ίσως, ό,τι πιο επίκαιρο υπάρχει από τα έργα του…».

Αναρωτιέσαι το προφανές. Η επικαιρότητα πώς επηρεάζει την ψυχοσύνθεσή της; Η σκηνή της «Πειραιώς 260» είναι έτοιμη να την υποδεχτεί. Μια άλλη «σκηνή» όμως, αυτή της Ελλάδας και της Ευρώπης συνολικά, φλέγεται από τις κρίσιμες εξελίξεις και την ιστορικότητα των στιγμών. Κι' αυτό δεν είναι κάτι που την αφήνει ανεπηρέαστη.


Marinella and pianist Neoklis Neofytidis rehearsing under the directorial
guidance Yorgos Nanouris, at "Peiraios 260" in Athens, Greece.
| Photo credit: Evaggelia Thomakou © July 14, 2015

«Μα ποιος θα δώσει λεφτά για το εισιτήριο, την ώρα που στήνεται στην ουρά του ΑΤΜ για πενήντα ευρώ; Σας ρωτάω, ποιος; Εγώ, προσωπικά, δεν θα έβγαινα απ' το σπίτι μου ούτε για δείγμα. Αν και είμαι φύσει αισιόδοξη, αυτή τη στιγμή δεν θέλω ούτε να γελάσω…», λέει με μια δόση παράπονου και μελαγχολίας. Τις συζητήσεις γύρω από τις εξελίξεις τις χαρακτηρίζει «εικασίες» καθώς, όπως λέει, «αυτά είναι θέματα που δεν κλείνουν ποτέ…».

«Κανείς δεν ξέρει τι πρόκειται να συμβεί. Ούτε οι ίδιοι ξέρουν. Μόνο υποθέσεις μπορείς να κάνεις. Κάθεσαι στην τηλεόραση, ακούς τον έναν και τον άλλον και σε πιάνει το στομάχι σου. Εγώ λέω “θέλω να πάρω τα βουνά, να φύγω”».

Και οι νέοι; Η αισιοδοξία των νιάτων μπορεί να φέρει την ελπίδα για αλλαγή; «Οι νέοι πρέπει να είναι τολμηροί, αλλά όχι παράτολμοι· και να ξέρουν γιατί τολμούν», λέει η Μαρινέλλα. «Όταν δεν ξέρεις γιατί πρέπει να τολμήσεις και πας με το μπούγιο, τότε καλύτερα να κάτσεις σπίτι σου. Είναι πιο έντιμο και πιο τίμιο. Πιστεύω στους φιλάθλους και όχι στους οπαδούς. Ο οπαδός είναι πολύ “φανατίλα” κι' εγώ αυτό δεν το μπορώ…».


"Let me come with you. What a moon there is tonight!"
Marinella · Stavros Xarchakos · Yorgos Nanouris · Neoklis Neofytidis

Info.
«Η Σονάτα του Σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου.
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος.
Ερμηνεία: Μαρινέλλα.
Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης.
Πιάνο: Νεοκλής Νεοφυτίδης.
Χορευτές: Αντώνης Σπορίδης, Γιάννης Σταυρόπουλος.
15-17 Ιουλίου στις 21.00.
Πειραιώς 260 (Χώρος Δ'), Αθήνα.
Εισιτήρια: 5-25 ευρώ (€).
Πληροφορίες: Τηλ. 210-3272000.
 
Ακολουθήστε μας: 
· YOUTUBE 
 
| The Grande Dame of the Greek Song Marinella gave an interview to journalist Vlassis Kostouros on July 14, 2015, for the Greek newspaper I Efimerida Ton Syntakton (The newspaper of the editors), on the occasion of her three musical performances at the imposing venue of “Peiraios 260” in Athens, on July 15th, 16th and 17st, 2015. Marinella meets Stavros Xarchakos under the directorial guidance of Yorgos Nanouris. The reason for this encounter is the “Moonlight sonata (I sonata tou selinofotos)”, one of the most famous and beloved texts by Yiannis Ritsos. For tickets you can visit tickets.greekfestival.gr/en/ef/. | Published: July 15, 2015 | Source: EFSYN Newspaper

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου