29 Αυγούστου 2014

Η Μαρινέλλα στη Τελετή Λήξης των 28ων Ολυμπιακών Αγώνων

«Τα ψεύτικα τα λόγια, τα μεγάλα,
μου τα 'πες με το πρώτο σου το γάλα,
μα τώρα που η φωτιά φουντώνει πάλι,
εσύ κοιτάς τα αρχαία σου τα κάλλη
Και στις αρένες του κόσμου,
μάνα μου, Ελλάς,
το ίδιο ψέμα πάντα κουβαλάς»

Marinella, George Dalaras, Charis Alexiou, Giannis Parios and Dimitra Galani
at the Closing Ceremony of the 2004 Summer Olympics,
at the Athens Olympic Stadium (O.A.K.A), on August 29, 2004.

Την Κυριακή 29 Αυγούστου 2004, πραγματοποιήθηκε η εντυπωσιακή Τελετή Λήξης των 28ων Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας! Την καλλιτεχνική επιμέλεια είχε αναλάβει ο Έλληνας σκηνοθέτης και χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου (μετά από ανάθεση της οργανωτικής επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004»), όπου σε συνεργασία με την Αμερικάνικη εταιρεία οργάνωσης και παραγωγής «Jack Morton Worldwide» συστράτευσε 3.691 εθελοντές και τους γνωστότερους ερμηνευτές της χώρας μας, εργάστηκε εντατικά και δημιούργησε μια οπτικοακουστική υπερπαραγωγή, διάρκειας δυόμιση ωρών.


«Ας κρατήσουν οι χοροί
και θα βρούμε αλλιώτικα
στέκια επαρχιώτικα, βρε,
ώσπου η σύναξις αυτή
σαν χωριό αυτόνομο να ξεδιπλωθεί
Μέχρι τα ουράνια σώματα,
με πομπούς και με κεραίες,
φτιάχνουν οι Έλληνες κυκλώματα
κι' ιστορία οι παρέες!…»

The “Greek National Team” singing “As kratisoun i chori” by Dionisis Savvopoulos
with the State Orchestra of Greek Music, conducted by Stavros Xarchakos,
at the Athens Olympic Stadium (O.A.K.A), on August 29, 2004.

«May the dances last forever
and we'll find alternative
alleys on the outskirts, yeah,
by the moment that this congregation
shall unfold itself like a self-dependent village
Up to the celestial bodies,
using transmitters and antennas,
the Greeks form circuits
and the companies write the history!»


Ανάμεσα στους καταξιωμένους ερμηνευτές που συμμετείχαν εθελοντικά στη Τελετή Λήξης, το δικό της «παρών» έδωσε και η Μαρινέλλα. Απαστράπτουσα και μεγαλοπρεπής (φορώντας μια ολόλευκη δημιουργία απ' τη διεθνώς αναγνωρισμένη σχεδιάστρια υψηλής ραπτικής Σοφία Κοκοσαλάκη), εμφανίστηκε στο Α' μουσικό μέρος -υπό την σκηνοθετική σύλληψη του Παπαϊωάννου και την καθοδήγηση του Θωμά Μοσχόπουλου- ερμηνεύοντας με τη συνοδεία της Κρατικής Ορχήστρας Ελληνικής Μουσικής του Σταύρου Ξαρχάκου τα τραγούδια «Άναψε το τσιγάρο» (Γεράσιμου Κλουβάτου - Χαράλαμπου Βασιλειάδη), «Ας κρατήσουν οι χοροί…» (Διονύση Σαββόπουλου) και «Μάνα μου, Ελλάς» (Σταύρου Ξαρχάκου - Νίκου Γκάτσου), δίπλα στους Γιώργο Νταλάρα, Χάρις Αλεξίου, Γιάννη Πάριο και Δήμητρα Γαλάνη.

 
Marinella at the Athens Olympic Stadium, on August 29, 2004.
Photo credit: Argiris Makris ©
 
Στο ίδιο μουσικό μέρος, συμμετείχαν και δυο σημαντικοί ερμηνευτές του Ελληνικού Παραδοσιακού Τραγουδιού, η Δόμνα Σαμίου και ο Χρόνης Αηδονίδης. Ενώ στο Β' μέρος, εμφανίστηκαν οι Διονύσης Σαββόπουλος, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Αντώνης Ρέμος, Άννα Βίσση, Σάκης Ρουβάς και Μιχάλης Χατζηγιάννης.


Η Μαρινέλλα ερμηνεύει το τραγούδι «Άναψε το τσιγάρο» (Γεράσιμου Κλουβάτου - Χαράλαμπου Βασιλειάδη) στο Α' μουσικό μέρος της Τελετής Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, στις 29 Αυγούστου 2004.
Marinella singing “Anapse to tsigaro”
(composed by Gerasimos Klouvatos
on lyrics by Charalambos Vasileiadis)
with the State Orchestra of Greek Music,
conducted by Stavros Xarchakos,
at the Athens Olympic Stadium (O.A.K.A),
on August 29, 2004.
| Photo credit: Mark Dadswell ©
«Σε πόνεσ' η καρδιά μου
και σε γουστάρει,
θέλω τα δυο σου χέρια για μαξιλάρι,
άσε να γύρω απόψε
στην αγκαλιά σου,
πες μου τοναικαλέ μου,
κι' όλα δικά σου, αμάν!
Άναψε το τσιγάρο,
δώσ' μου φωτιά,
έχω μεγάλο ντέρτι
μέσ' την καρδιά!
Άσε να σε φιλήσω,
να σε χορτάσω,
η νύχτα θα περάσει
και θα σε χάσω
Ο χωρισμός σαν έρθει
θα με πληγώσει,
ποτέ αυτό το βράδυ
μη ξημερώσει, αμάν!»

«My heart aches for you and I like you,
I want your two hands for my pillow,
let me lie in your arms,
sayyes to me, my dear,
and everything is yours, aman!
Light up the cigarette, give me fire,
I have a big sorrow in my heart!
I have a big sorrow in my heart,
light up the cigarette, give me fire!
Let me kiss you, have you,
night will pass and I will lose you
Your leave will hurt me,
I wish this night never ends, aman!»


Την Τελετή Λήξης παρακολούθησαν 70.000 θεατές από τις κερκίδες του Ολυμπιακού Σταδίου της Αθήνας (Ο.Α.Κ.Α) και πάνω από 4 δισεκατομμύρια τηλεθεατές σ' ολόκληρο τον κόσμο! Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της «AGB Hellas» (εταιρεία μετρήσεων τηλεθέασης), την παρακολούθησαν κατά μέσο όρο κάθε λεπτό 2.828.000 τηλεθεατές (και αντίστοιχα, 2.431.000 τηλεθεατές την Τελετή Έναρξης, στις 13 Αυγούστου 2004).

Τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου, οι δυο Τελετές (μαζί με τις καλύτερες στιγμές των Αγώνων και τις καλύτερες στιγμές των Ελλήνων αθλητών), κυκλοφόρησαν παγκοσμίως στα επίσημα DVDs των Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004».


«O ουρανός είναι φωτιές,
ανεμομαζώματα, σπίθες και κυκλώματα, βρε,
και παρέες λαμπερές,
το καθρέφτισμα τους στις ακρογιαλιές
' είτε με τις Αρχαιότητες
είτε με Ορθοδοξία,
των Ελλήνων οι κοινότητες
φτιάχνουν άλλο γαλαξία!…»

Η Μαρινέλλα ερμηνεύει το τραγούδι «Άναψε το τσιγάρο» (Γεράσιμου Κλουβάτου - Χαράλαμπου Βασιλειάδη) στο Α' μουσικό μέρος της Τελετής Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, στις 29 Αυγούστου 2004.
Marinella with the State Orchestra of Greek Music, conducted by Stavros Xarchakos,
at the Athens Olympic Stadium (O.A.K.A), on August 29, 2004.
Photo credit: Chris McGrath ©

«The sky is consistent of flames,
wind-sweeping moments,
sparks and circuits, for sure,
and shining companies are created
from its reflection above the shores
And either with the Antiquities
or with the Orthodoxy,
the Hellenic communities
create an alternative galaxy!…»


Η όλη σύλληψη και η σκηνοθεσία των δύο Τελετών Έναρξης και Λήξης απέσπασαν ενθουσιώδεις κριτικές απ' τον Ελληνικό και διεθνή Τύπο. Μάλιστα, το 2005, απονεμήθηκε στον Δημήτρη Παπαϊωάννου ο Χρυσός Σταυρός του «Τάγματος της Τιμής» από τον -τότε- Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κωνσταντίνο Στεφανόπουλο.


Η Μαρινέλλα και ο σκηνοθέτης Δημήτρης Παπαϊωάννου αγκαλιάζονται μετά την εντυπωσιακή Τελετή Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, στις 29 Αυγούστου 2004.
Marinella and Dimitris Papaioannou after the spectacular
Closing Ceremony of the 2004 Summer Olympics, on August 29, 2004.
| Photo credit: Dimitris Panoulis ©

«Προσπάθησα σκληρά να μη συμπεριλάβω μεγάλους σταρς στην Τελετή Έναρξης, γιατί ήθελα η σταρ της παράστασης να είναι η Ελλάδα ως χώρα. Έτσι στρίμωξα όλους τους Έλληνες σταρς στην Τελετή λήξης. Στόχος μου ήταν να διοργανώσω την Τελετή Λήξης σαν μια γιορτή λαϊκής μουσικής και χορού, στοιχεία που στην Ελλάδα έχουν τις ρίζες τους στις Βακχικές τελετές της αρχαιότητας. Οι δύο Τελετές είχαν σχεδιαστεί ως αντίβαρο η μια της άλλης: Ένα Απολλώνιο άνοιγμα και ένα Διονυσιακό κλείσιμο -πνεύμα και σάρκα. Θα έπρεπε να είχα τολμήσει να τραβήξω πιο πολύ στα άκρα το δεύτερο μέρος της εξίσωσης και να εστιάσω περισσότερο στις πιο άγριες μορφές της λαϊκής παράδοσης που, όλως παραδόξως, ακόμη επιζούν. Αλλά φοβόμουν ότι θα κατέληγε σε ένα είδος εσωτερικού αστείου που δεν θα είχε καμιά διεθνή απήχηση ή και λογική· οι περισσότεροι από τους ήχους και τους χορούς θα ήταν οξείς στο αφτί και αργοί στο μάτι. Έκανα λάθος. Θα έπρεπε να ήμουν σκληροπυρηνικός και εκεί. Από την αρχή το 95% των χρημάτων και της προσπάθειας προοριζόταν για την Έναρξη, έναντι του 5% που προοριζόταν για την Λήξη. Είχα ονειρευτεί μια πιο οργανική, γιορταστική και χαοτική Λήξη, αλλά το αποτέλεσμα φλέρταρε με την πεπατημένη. Δεν μπορείς να τα έχεις όλα…».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ


Τον Δεκέμβριο του '07, τρία χρόνια μετά από 'κείνη τη λαμπερή εορταστική βραδιά, ο Αντώνης Ρέμος και η Μαρινέλλα σε κοινή ραδιοφωνική συνέντευξη στον δημοσιογράφο Θανάση Λάλα (με αφορμή την κυκλοφορία του κοινού τους άλμπουμ), αναφέρθηκαν στο τραγούδι «Άναψε το τσιγάρο» και την ερμηνεία του…

Η Μαρινέλλα, η Άννα Βίσση και ο Αντώνης Ρέμος αγκαλιάζονται μετά την εντυπωσιακή Τελετή Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, στις 29 Αυγούστου 2004.
Marinella with Anna Vissi
and Antonis Remos after the
spectacular Closing Ceremony
of the 2004 Summer Olympics,
on August 29, 2004.
| Photo credit: Dimitris Panoulis ©
ΛΑΛΑΣ: «Το ρεπερτόριο παίζει ρόλο για να φανεί η φωνή;».
ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ: «Όχι. Ό,τι και να τραγουδήσεις, αν έχεις φωνή, θα φανεί -έχε υπόψη σου. Και καλά τραγούδια και “μάπες” τραγούδια. Και, δόξα τω Θεώ, έχω πει αρκετές…».
ΡΕΜΟΣ: «Εγώ να σου πω μια λεπτομέρεια, πάνω σ' αυτό που λέει η Μαρινέλλα, χωρίς να θέλω να θίξω ούτε να προσβάλλω».
- Λ.: «Ναι, ναι…».
- Ρ.: «Όταν στους Ολυμπιακούς Αγώνες, στην Τελετή Λήξης, κάποια στιγμή τραγουδήσαμε όλοι μαζί, έγινε ένα Φινάλε πάρα πολύ ωραίο, με πολλά τραγούδια κλπ. Και -συγγνώμη κιόλας που θα το πω, Μαρινέλλα-, η Μαρινέλλα κάποια στιγμή ασθάνθηκε ότι: Ρε παιδί μου, θα πω εγώ αυτό το τραγούδι; Το “Άναψε το τσιγάρο”;».
- Μ.: «Σημειωτέον, δεν το 'χα πει ποτέ στη ζωή μου. Ποτέ δεν μου άρεσε σαν τραγούδι εμένα…».
- Ρ.: «Ναι, δεν την εξέφραζε, δεν το 'νιωθε επάνω της, ρε παιδί μου… Όλοι είπαμε κάποια τραγούδια με τα οποία ήμασταν πιο εξοικειωμένοι, έτσι; Και ξαφνικά, η Μαρινέλλα είπε ένα τραγούδι το οποίο δεν της έλεγε τίποτα, δεν της άρεσε».
- Μ.: «Χάλια Ούτε που μ' άρεσε».
- Ρ.: «Και βγαίνει λοιπόν μια Μαρινέλλα, και κάνει το χέρι έτσι, μια κίνηση Και λέει ένα “Ααα, ααα” και κάνει ανέβασμα Και “πέφτει” κάτω το γήπεδο· μ' ένα τραγούδι που στην ουσία είναι ένα “μπουζουκοτράγουδο”, ένα έτσι, λίγο πιο εύθυμο τραγούδι Καλό τραγούδι μεν, αλλά πιο εύθυμο Και η Μαρινέλλα το μεταμόρφωσε!».
- Λ.: «Μια φωνή μπορεί να κάνει ένα τραγούδι μεγάλο».
- Ρ.: «Βέβαια, αυτό θέλω να σου πω».
 
Ακολουθήστε μας: 
· YOUTUBE 
 
Marinella watching live
sporting events at the
2004 Summer Olympics,
in August 2004.
On August 29, 2004, held the Closing Ceremony of the Games of the XXVIII OlympiadAthens 2004(2004 Summer Olympics). The majestic diva Marinella, wearing an all-white couture creation by Sophia Kokosalaki, sang under the directorial guidance of the Greek experimental theater stage director, choreographer and visual artist Dimitris Papaioannou the popular Greek songs “As kratisoun i chori (May the dances last forever)” by Dionisis Savvopoulos, “Anapse to tsigaro (Light up my cigarette)” by Gerasimos Klouvatos and Charalambos Vasileiadis, “Mana mou, Hellas (My motherland, Greece)” by Stavros Xarchakos and Nikos Gatsos, alongside George Dalaras, Charis Alexiou, Giannis Parios, Dimitra Galani and the State Orchestra of Greek Music, conduted by Greek composer Stavros Xarchakos. The Closing Ceremony took place in front of 70,000 people at the Athens Olympic Stadium (Ο.Α.Κ.Α) and 4 billions of TV viewers worldwide!

«The great false words
you told me with your first milk,
but now, that fire flares up again,
 you look at your old beauties
And on the world's arenas,
my motherland, Greece,
you're always carting the same lie»

The “Greek National Team” sings “Mana mou, Hellas” by Stavros Xarchakos and Nikos Gatsos
with the State Orchestra of Greek Music, conducted by Stavros Xarchakos,
at the Athens Olympic Stadium (O.A.K.A), on August 29, 2004.

In 2005, Dimitris Papaioannou received the Golden Cross of the “Order of Honour”, awarded by the President of the Hellenic Republic Mr. Konstantinos Stefanopoulos, for outstanding artistic achievement; Opening and Closing Ceremonies at theAthens 2004” Olympic Games.

Η Μαρινέλλα, ο Γιώργος Νταλάρας, η Χάρις Αλεξίου, ο Γιάννης Πάριος και η Δήμητρα Γαλάνη τραγουδούν το «Μάνα μου, Ελλάς» (Σταύρου Ξαρχάκου - Νίκου Γκάτσου) στο Α' μουσικό μέρος της Τελετής Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, στις 29 Αυγούστου 2004.
Marinella, George Dalaras, Charis Alexiou,
Giannis Parios and Dimitra Galani at the
Closing Ceremony of the 2004 Summer
Olympics, at the Athens Olympic Stadium
(O.A.K.A), on August 29, 2004.
| Photo credit: Chris McGrath ©
I tried hard not to include stars in the Opening Ceremony because I wanted Greece the country to be the star of the show. And so I packed all the local stars into the Closing Ceremony, an event I intended to be a celebration of folk music and dance which, in Greece, are rooted in the Bacchic ceremonies of ancient times. The two Ceremonies were designed to counterbalance each other: an Apollonian Opening and a Dionysian Closing -spirit and flesh. I should have dared be more extreme with the second part of the balance, and focused intensely on the wildest forms of folk culture that still, surprisingly enough, exist. But I was afraid it would have been a kind of in-joke, that it wouldn't have had any international appeal or resonance; most of the sounds and dances would have been disturbing to the ear and slow on the eye. I was wrong. I should have played hardcore there too. Right from the start, 95% of the money and effort was reserved for the Opening, versus 5% for the Closing. I had dreamt of a more organic, festive and chaotic Closing, but in the end it really flirted with the mainstream. You can't have it all
DIMITRIS PAPAIOANNOU

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου