1 Ιουνίου 2024

Η βιογραφία της Μαρινέλλας παρουσιάζεται στη Λάρισα

ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ
ΟΙ ΝΥΧΤΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΜΕΣΗΜΕΡΙΑ
Γιάννης Ξανθούλης
 

Η Μαρινέλλα και ο Γιάννης Ξανθούλης
στη Λάρισα για την παρουσίαση του βιβλίου
 
         Ο Γιάννης Ξανθούλης και η Μαρινέλλα έρχονται στη Λάρισα για την παρουσίαση του βιβλίου «ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ - Οι νύχτες που έγιναν μεσημέρια» στο Δημοτικό Ωδείο Λάρισας (Πλατεία Λαού) την Τετάρτη 12 Ιουνίου 2024.
 
 
 
 
        Οι Εκδόσεις «Διόπτρα» και το περιοδικό «Wish» σε συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας, σας προσκαλούν σε μια ξεχωριστή βραδιά αφιερωμένη στην πρωτότυπη βιογραφία της μεγαλύτερης Ελληνίδας ερμηνεύτριας που συνέθεσε ο σπουδαίος συγγραφέας Γιάννης Ξανθούλη. Η Μαρινέλλα και ο Γιάννης Ξανθούλης θα συνομιλήσουν με αφορμή το βιβλίο «ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ - Οι νύχτες που έγιναν μεσημέρια» στο Δημοτικό Ωδείο Λάρισας την Τετάρτη 12 Ιουνίου 2024. Προσέλευση, στις 19:30. Έναρξη, στις 20:00.
 
        Μια μοναδική εκδήλωση που θα κορυφωθεί με την ερμηνεία της Μαρινέλλας.
 
        Συντονιστής της εκδήλωσης, ο δημοσιογράφος Σωτήρης Πολύζος.
 
        Είσοδος ελεύθερη
 
        Μεγάλοι χορηγοί της εκδήλωσης: «Mikel, the Coffee Company» και «Tziastoudis Desing».
 
 

 
 
        Η κορυφαία εν ζωή Ελληνίδα ερμηνεύτρια γίνεται αφορμή για ένα βιβλίο που εξιστορεί μέσα από πολύμηνες «μεσημεριανές» συζητήσεις όλη της τη ζωή και ό,τι απόσταγμα προέκυψε σε μια καριέρα που αγγίζει κοντά εβδομήντα χρόνια διαρκούς παρουσίας. Η διαφορά από μια συνεπή βιογραφία είναι πως απέναντί της είχε τον Γιάννη Ξανθούλη σαν αντίστιξη στην αφήγηση της ζωής της.
        Με οδηγό κοινές τους και μη αναμνήσεις η καλλιτέχνιδα και ο συγγραφέας ταξίδεψαν πίσω στον χρόνο και δημιούργησαν κάτι πολύ περισσότερο από μια συνηθισμένη βιογραφία. Μια εξιστόρηση της πορείας της Μαρινέλλας, από την παιδική της ηλικία μέχρι και σήμερα, μέσα από το πρίσμα της διεισδυτικής ματιάς του Γιάννη Ξανθούλη. Μια πορεία που μέσα από αυτή την αφήγηση απέκτησε μυθιστορηματική διάσταση. Η βιογραφία της μνημειώδους ερμηνεύτριας δεν θα μπορούσε να είναι τίποτα λιγότερο από ένα έργο με δική του, μοναδική υπόσταση.
 

 
 
Διαβάζουμε το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
         «Θα έπρεπε να γράψετε ένα βιβλίο για τη μαμά». Κουβέντα από την Τζωρτίνα στα γενέθλια της Μαρινέλλας, πριν από χρόνια.
Το άκουσα, το ξέχασα. Δεν το πήρα αψήφιστα, αλλά ήξερα πως είμαι ακατάλληλος για βιογράφος, εξαιτίας του ύφους που γράφω. Καλώς ή κακώς.
Από αλλού ξεκινώ και αλλού βρίσκομαι, παρεμβαίνει το θυμικό μου, νευριάζω με τους ήρωες μου, κάνω αυτά που κάνω, ώστε να μη συμπεριλαμβάνομαι στους τρέχοντες κολοσσούς της λογοτεχνίας.
Δεν παραληρώ για τα αποδεκτά «πολιτικώς ορθά» και de facto απυρόβλητα μείζονα θέματα.
Με τέτοιον χαρακτήρα πώς να αναλάβω μια Μαρινέλλα, με την οποία ναι μεν μας συνδέουν μερικές ενδιαφέρουσες δεκαετίες, αλλά δεν θα μου προέκυπταν φωτοστέφανα και θαυμαστικές κορόνες για τον μελωδικό κόσμο της νύχτας.
«Ξέρετε, εγώ…». Έφερνα αντιρρήσεις, ξέροντας τον χαρακτήρα μου. Η άλλη πλευρά επέμενε: «Κάνετε λάθος…». «Μα είμαι ολόκληρος ένα κινούμενο λάθος», απαντούσα. Τελικά, ο βιογράφος «εάλω»…
«Εσύ με ξέρεις» -η Μαρινέλλα.
«Εγώ σ’ αγαπώ, αλλά φοβάμαι ότι εσύ δεν με ξέρεις», απαντούσα.
Τσούλησε ένα διάστημα με «σε ξέρω», «δεν με ξέρεις», ώσπου να το πάρουμε απόφαση και να ξεκινήσουν τα μεσημεριανά συμπόσια εις μνήμην του Πλάτωνα και άλλων συγγενών ανάλογων συμποσιακών εμπειριών.
Έτσι προχωρήσαμε, φωτίζοντας με μεσημβρινό φως νύχτες ή και μέρες μιας ζωής από χώμα, φωνή, έρωτα, μόχθο και πολλή αγάπη. Και έγινε ένα βιβλίο που, χωρίς να είναι a priori βιογραφία, άρχισε να μοιάζει με μυθιστόρημα δικό μου.
 
 
Photo credit: Giorgos Economopoulos ©
 
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:
         Ο Γιάννης Ξανθούλης γεννήθηκε το 1947 στην Αλεξανδρούπολη, από γονείς πρόσφυγες της Ανατολικής Θράκης. Εκτός από μυθιστορήματα, έγραψε βιβλία και θεατρικά έργα για παιδιά, καθώς και θέατρο. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος (είναι μέλος της Ε.Σ.Η.Ε.Α) σε εφημερίδες και στο ραδιόφωνο. Ανάμεσα στα πιο γνωστά του μυθιστορήματα είναι: «Το καλοκαίρι που χάθηκε στο χειμώνα», «Το πεθαμένο λικέρ», «Ο χάρτινος Σεπτέμβρης της καρδιάς μας», «Το ροζ που δεν ξέχασα», «Η εποχή των καφέδων», «Οικογένεια Μπες-Βγες», «Το τρένο με τις φράουλες», «…Ύστερα, ήρθαν οι μέλισσες», «Ο Τούρκος στον κήπο», «Το τανγκό των Χριστουγέννων», «Ο θείος Τάκης», «Του φιδιού το γάλα», «Κωνσταντινούπολη - Των ασεβών μου φόβων», «Η εκδίκηση της Σιλάνας», «Δεσποινίς Πελαγία», «Ο γιος του δάσκαλου», «Την Κυριακή έχουμε γάμο», «Εγώ, ο Σίμος Σιμεών», «Ζωή μέχρι χθες» και «Ονειρεύτηκα τη Σανγκάη». Βιβλία του έχουν μεταφερθεί στη μεγάλη και στη μικρή οθόνη και έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες. Ζει στην Αθήνα.
 
 
Photo credit: Alinda Mavrogeni © 1981
 
Απόσπασμα από το βιβλίο:
         Βράδυ καλοκαιρινό του 1980, στο κέντρο «Νεράιδα» στο Καλαμάκι. Βρίσκομαι εκεί για να της πάρω συνέντευξη για την «Ελευθεροτυπία». Εντολή της διεύθυνσης. Ψαρωμένος στα τραγουδιστικά αυτού του τύπου -προφανώς κάτι με τρόμαζε εξαιτίας της κοσμικής της δημοφιλίας-, προετοιμασμένος ωστόσο να αντιμετωπίσω το θηρίο. Παίρνω μάλιστα για παραθάρρια μαζί μου κι’ έναν φίλο, περπατημένο στη νυχτερινή Αθήνα. Είχα τρακ, λες και πήγαινα για οντισιόν στα Ελευσίνια Μυστήρια.
         Να πω ότι ήμουν θαυμαστής των τραγουδιών της; Θα πω ψέματα. Σχεδόν τα αγνοούσα -κι’ ό,τι ήξερα ήταν κομματιαστά, από τα ραδιόφωνα των ταξί, παρόλο που το όνομά της έπαιζε σε πολλά και διαφορετικά ταμπλό. Ο Μίνως Βολανάκης, για παράδειγμα, κορυφαίος σκηνοθέτης, ήθελε να ανεβάσει μαζί της την «Κάρμεν» του Μπιζέ, ο Κάρολος Κουν ενδιαφερόταν να της αναθέσει ρόλο Κορυφαίας σε τραγωδία, όπως άκουγα. Άλλωστε ήδη το προσωνύμιό της ήταν συνυφασμένο κατά κάποιον τρόπο με τον Ευριπίδη. Δηλαδή Μαρινέλλα ίσον «Εκάβη του Τραγουδιού».
         Σημασία είχε πως βρισκόμουν ανήσυχος στην παραλιακή «Νεράιδα», κατάμεστη από ένα καλοντυμένο κοινό, αφού αποτελούσε σημείο αναφοράς στη διασκέδαση των Αθηναίων και όχι μόνο. Ψίθυροι, γέλια, ευχάριστη αναμονή, οι μουσικοί είχαν πάρει θέση, ενώ από τη θάλασσα με ανακούφιζε ένα αλμυρό αεράκι.
         Καθίσαμε κάπου διακριτικά κι’ ύστερα… μα δεν υπάρχει ύστερα, γιατί σταμάτησε ο χρόνος. Αναβόσβησαν τα φώτα για να μας προετοιμάσουν πως θα μας επιτεθεί -έτσι το ένιωθα-, η ορχήστρα ζωντάνεψε επικίνδυνα, κάνοντας εισαγωγή σε ρυθμό ντίσκο στο τραγούδι της Βέμπο «Σβήσε το φως»… κι’ ύστερα όρμησε στη σκηνή, διατάζοντας μέσα σε μια απόλυτα ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα: «Σβήσε το φως κι’ έλα γείρε κοντά μου…».
         Τολμώ να πω ότι το πήρα προσωπικά. Γνώριζα πως εκείνο τον καιρό μόλις είχε κυκλοφορήσει ο δίσκος της με τραγούδια της θρυλικής Σοφίας, αλλά εδώ συνέβαιναν άλλα πράγματα. Το σοκ που υπέστην ήταν κάτι πολύ περισσότερο από ηλεκτρική εκκένωση. Δεν μπόρεσα να μετρήσω τα λεπτά που ιερουργούσε σε ένα χιλιοακουσμένο τραγουδάκι. Θυμάμαι πως, όταν κατάλαβα ότι έπρεπε να χειροκροτήσω, έψαχνα να βρω τις παλάμες μου…
  
 
Photo credit: Thalia Galanopoulou © 2023
  
Το βιβλίο κυκλοφορεί σε όλα τα βιβλιοπωλεία
και είναι διαθέσιμο για παραγγελία στο www.dioptra.gr.
 
Αριθμός σελίδων: 272
Ημερομηνία κυκλοφορίας: Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023 
Σχεδιασμός εξωφύλλου: Γιώργος Παναρετάκης
Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες προέρχονται
από το προσωπικό αρχείο της Μαρινέλλας.
 
Ακολουθήστε μας: 

| The Grande Dame of the Greek Song Marinella and the Greek writer Giannis Xanthoulis will present the book “Marinella - I nichtes pou eginan mesimeria (The nights that became middays)” at the Municipal Conservatory of Larissa, Greece (Laou Square) on Wednesday, June 12, 2024, at 20:00 (8:00 p.m.). The coordinator of the event will be the journalist Sotiris Polizos. Free entrance.
| The book is available in all bookstores by Dioptra Publications as well as available for online ordering at www.dioptra.gr.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου