15 Απριλίου 2019

Η Μαρινέλλα ξαναγεννιέται στις χορδές μιας κιθάρας (Συνέντευξη)

Καλλιτεχνικό γεγονός που ξαφνιάζει στο χώρο του Ελληνικού Τραγουδιού η συνεργασία της Μαρινέλλας με τον Κώστα Χατζή και η μελλοντική εμφάνισή της μαζί του στην Πλάκα!
 
 Μαρινέλλα - Χατζής μαζί στην Πλάκα!
 
Photo credit: Alinta Mavrogeni © 1976

Συνέντευξη της Μαρινέλλας
στη δημοσιογράφο Μανουέλα Μαθιουδάκη 
για το εβδομαδιαίο περιοδικό «Επίκαιρα»

Κυκλοφορία: 15 - 21 Απριλίου 1976, Ελλάδα

Φωτογραφίες: Αλίντα Μαυρογένη © 1976


Η κοσμοπολίτισσα ταίριασε με τον μελαψό ερημίτη της Πλάκας. Έσμιξαν τις φωνές τους πάνω σε μια κιθάρα. Εκείνη πέρασε ένα χαλινάρι στην φωνή της - εκείνος κτύπησε πιο δυνατά τις χορδές της λυπητερής του κιθάρας. Η συνεργασία του Κώστα Χατζή και της Μαρινέλλας είναι ένα μουσικό παράδοξο. Που θα ξαφνιάσει ακόμη περισσότερο όταν τον επόμενο χειμώνα η Μαρινέλλα θα τραγουδήσει σε μπουάτ της Πλάκας. Μαζί με τον Χατζή, λένε όσοι παρακολουθούν από κοντά την δουλειά τους.


Photo credit: Alinta Mavrogeni © 1976

Και ξαφνικά η Μαρινέλλα ανακάλυψε ένα συναρπαστικό κοινό. Αυτό που κάθεται σιωπηλό και ακίνητο ακούγοντας τα μηνύματα του Κώστα Χατζή.
Μακριά από τα υπερενισχυμένα μεγάφωνα που ταξίδευαν πιο μακριά την φωνής της όλα αυτά τα χρόνια. Μακριά από τους γλεντζέδες της νύχτας και τον εκνευριστικό ήχο των πιάτων που σωριάζονται σε χίλια κομμάτια στην πίστα.
Η δοκιμή έγινε τον περασμένο μήνα στην ηχογράφηση του «Ρεσιτάλ». Είναι ένα άλμπουμ με τρεις μεγάλους δίσκους στους οποίους οι δύο καλλιτέχνες τραγουδούν άλλοτε μαζί, άλλοτε με κιθάρα, άλλοτε με ορχήστρα 50 συνολικά τραγούδια. Το κοινό του Κώστα Χατζή που πρώτο άκουσε το πάντρεμα δυο τόσο διαφορετικών φωνών αντέδρασε θετικά. Ήταν μια ζωντανή ηχογράφηση που αποτελεί και την μουσική έκπληξη της χρονιάς. Δύσκολη βραδιά για την Μαρινέλλα. Τραγουδούσε για πρώτη φορά με συνοδεία κιθάρας. Φιλοξενούμενη στην μπουάτ ενός δύσκολου καλλιτέχνη με ακόμη πιο δύσκολο κοινό. Η Μαρινέλλα που είκοσι χρόνια τώρα υπηρετεί το λαϊκό τραγούδι χρυσώνοντας το τα τελευταία χρόνια με κάποια κοσμοπολίτικη πνοή.
Γι' αυτό το «άλλο» κοινό και την καινούργια παρουσία της στον μουσικό χώρο μιλά στα «Επίκαιρα» η Μαρινέλλα.

- Οπωσδήποτε είναι μια έκπληξη η εμφάνισή σας κοντά στον Κώστα Χατζή. Απευθύνεσθε σ' ένα διαφορετικό κοινό. Ακόμα και οι φωνές σας όπως τις ξέρουμε μέχρι σήμερα, μοιάζουν αταίριαστες. Πώς τολμήσατε μια τέτοια συνύπαρξη;
- Ήταν μια παλιά ιδέα να τραγουδήσουμε μαζί με τον Κώστα. Από το 1967 κιόλας είχαμε κάνει τις πρώτες συζητήσεις αλλά η εποχή που ακολούθησε ήταν δύσκολη. Η ιδέα ωρίμασε πια μέσα μας και τώρα μπορούμε να την κάνουμε πραγματικότητα. Οπωσδήποτε, αυτό το πείραμα χρειαζόταν τόλμη. Και όσο για 'μένα πάντοτε τολμώ όταν πιστεύω σε κάτι.


Και πραγματικά τολμά πάντοτε. Όπως το 1966 που χωρίζοντας από τον Στέλιο Καζαντζίδη, ύστερα από δέκα χρόνια θητείας στο λαϊκό τραγούδι, πέταξε την καρέκλα -το σήμα της λαϊκής τραγουδίστριας εκείνη την εποχή- και κράτησε στα χέρια της το μικρόφωνο ντυμένη με παντελόνια, φουλάρια, πουκάμισα κι' ένα αγορίστικο κτένισμα. Σήμερα, δέκα χρόνια από εκείνη την πρώτη αλλαγή, η Μαρινέλλα εναντιώνεται και πάλι. Φαίνεται πως το πέρασμα κάθε δεκαετίας στην ζωή της είναι κι' ένα ορόσημο: 1956 με τον Καζαντζίδη, 1966 μόνη της, 1976 σε μπουάτ.


Photo credit: Alinta Mavrogeni © 1976

Η σημερινή Μαρινέλλα είναι πιο συγκρατημένη, απόλυτα κατασταλαγμένη, σταθερή και αποφασιστική. Το σκηνικό της ζωής της στεγάζεται σε μια βίλα στην Βούλα. Εκεί δεν πρωταγωνιστεί εκείνη ούτε ο Τόλης Βοσκόπουλος, αλλά η μικρή τους κόρη, μια μικρογραφία της Μαρινέλλας, ηλικίας δυόμιση ετών, που σαν θα μεγαλώσει -λέει- θα γίνει «Μαρινέλλα».
Και η συζήτηση μας ξετυλίγεται αργά μπροστά στο σβηστό τζάκι:

- Δύσκολα μπορεί να φαντασθεί κανείς την φωνή σας μαζί μ' εκείνη του Χατζή
- Ναι, οπωσδήποτε. Όσοι άκουσαν πως θα τραγουδήσουμε μαζί ξαφνιάσθηκαν. Και εγώ ακόμα το βρίσκω περίεργο πώς ταιριάζουμε. Μα η αλήθεια είναι ότι τα καταφέραμε.

- Προσαρμοσθήκατε εύκολα στο είδος τραγουδιών του Χατζή;
- Δεν μπορώ να πω ότι όλα έγιναν εύκολα. Όχι. Η πιο μεγάλη δυσκολία ήταν να αφομοιώσω το στυλ του Χατζή, να περάσει μέσα από 'μένα και μετά να εκφρασθώ με το προσωπικό μου στυλ.

- Θα ακούσουμε λοιπόν, μια καινούργια Μαρινέλλα; Μ' ένα διαφορετικό ύφος στην έκφραση;
- Τα τραγούδια είναι διαφορετικά από εκείνα που έλεγα μέχρι σήμερα. Και φυσικά απαιτούν ένα διαφορετικό ύφος. Όπως ένας ηθοποιός δεν μπορεί να παίξει με το ίδιο ύφος στην πρόζα, το δράμα ή την κωμωδία, έτσι συμβαίνει και με τους τραγουδιστές όταν ερμηνεύουν διαφορετικά σε στυλ τραγούδια. Μόνο που εμείς δίνουμε πιο συμπυκνωμένη την δουλειά μας. Κάνουμε σε τρία λεπτά αυτό που ένας ηθοποιός κάνει σε δύο ώρες. Κάτι ανάλογο συνέβη και σε 'μένα.

- Και ο Χατζής; Πώς σας πλησίασε μουσικά;
- Μ' άφησε ελεύθερα να ερμηνεύσω τις συνθέσεις του. Έφερε την κιθάρα του κοντά στην ερμηνεία μου και όλα πήγαν καλά.

Η Μαρινέλλα τραγουδάει τώρα τραγούδια με μηνύματα -αυτά τα ίδια μηνύματα που από χρόνια μεταφέρει ο Κώστας Χατζής. Είναι τραγούδια για την αγάπη, για έναν κόσμο ειρηνικό, για μια κοινωνία που συχνά γίνεται αντικείμενο σάτιρας. Τραγουδάει για πρώτη φορά διαλεγμένους στίχους ποιητών. Λέει:
Αυτά τα τραγούδια είναι γεμάτα ποιότητα. Μιλούν πιο πολύ για την αγάπη. Αυτήν άλλωστε πάντοτε τραγουδούσα και στα χρόνια της επταετίας και όταν το πολιτικό τραγούδι έγινε μόδα. Η αγάπη πάντα θα τραγουδιέται με χίλιους δυο τρόπους.

- Η συνεργασία σας με τον Χατζή ανοίγει νέους δρόμους. Πιστεύετε πως το παράδειγμα σας θα βρει μιμητές;
- Φαντάζομαι, ναι. Γιατί τί άλλο θέλει η δουλειά μας από μια πραγματική ανανέωση; Ψάχνουμε να βρούμε ποιο τραγούδι θέλει ο κόσμος. Λαϊκό, ελαφρολαϊκό ή τί άλλο; Και οι εταιρίες δίσκων δεν ξέρουν τί να βγάλουν. Κυκλοφορούν τόσα τραγούδια που κι' αν γίνουν σουξέ δεν προλαβαίνουν να μείνουν πρώτα για μεγάλο διάστημα.
Αλλά αυτό που θέλει πάνω απ' όλα ο κόσμος είναι η ανανέωση του καλλιτέχνη και όχι το είδους του τραγουδιού.

- Τραγουδήσατε για πρώτη φορά για το κοινό μιας μπουάτ. Πόσο διαφορετικό σας φάνηκε από εκείνο που ξέρατε μέχρι σήμερα;
- Μπορώ να πω ότι είναι ένα κοινό συναρπαστικό. Εκείνη την βραδιά είχα τρομερό τρακ κι' ας τραγουδώ είκοσι χρόνια. Νόμιζα πως έβγαινα για πρώτη φορά στο σανίδι. Είναι ένας κόσμος δύσκολος -και πιο πολύ αυτός του Χατζή που είναι ένα κοινό πιστών. Νόμιζα ότι ήταν εύκολο να επιβληθεί κανείς. Αλλά δεν είναι έτσι. Αν δεν τους αρέσεις θα σταματήσουν να ακούν, ίσως και να φύγουν. Και πιστεύω ότι ο καλλιτέχνης εκφράζεται καλύτερα μέσα σ' αυτή την ησυχία. Αλήθεια, κάθε καλλιτέχνης γνήσιος θα ήθελε να έχει κάθε βράδυ ένα κοινό σαν αυτό που συχνάζει στην Πλάκα.


Photo credit: Alinta Mavrogeni © 1976

- Μήπως αυτό σημαίνει ότι κι' εσείς θα εγκατασταθείτε σε κάποια μπουάτ τον χειμώνα.
- Δεν ξέρω ακόμα. Έγινε μια αναστάτωση όταν τραγούδησα εκεί. Μετά ο Τόλης μού είπε: «Α, κατάλαβα, γυναίκα. Δεν θα ξανατραγουδήσεις ποτέ σε κέντρο. Και να θέλεις δεν θα σ' αφήσω…». Το είχα σκεφθεί και παλιά. Αλλά για να εμφανισθώ στην Πλάκα έπρεπε να έχω έτοιμη μια πολύ σωστή δουλειά. Τώρα, βέβαια, έχω ένα αξιόλογο ρεπερτόριο…

- Είναι αυτό που γεννήθηκε από την συνεργασία σας με τον Χατζή. Μήπως θα τραγουδήσετε μαζί τον χειμώνα;
- Δεν ξέρω. Θα κάνουμε τρεις συναυλίες με τον Κώστα κι' αν έχουμε επιτυχία ίσως προχωρήσουμε. Δεν έχω ακόμη συζητήσει λεπτομέρειες και δεν θα ήθελα να βιαστώ.

Δεν βιάζεται να φλυαρήσει για τα σχέδιά της. Αλλά είναι τόσο ενθουσιασμένη από την νέα δουλειά της και το κοινό της μπουάτ, που σίγουρα η νυχτερινή ζωή της Αθήνας θα μας κρατήσει μια έκπληξη τον επόμενο χειμώνα.

Ο Κώστας Χατζής, ο λιγομίλητος τροβαδούρος, εκφράζεται με τα πιο καλά λόγια για την Μαρινέλλα. Λέει:
Για 'μένα είναι μια μεγάλη καλλιτέχνις, όπως η Εντίθ Πιάφ ή η Αμαλία Ροντρίγκεζ.

Μετά το Πάσχα θα δώσουν τρεις συναυλίες μαζί: μία στην Αθήνα και δύο στην Θεσσαλονίκη. Δεν μένει παρά να βρουν ένα κατάλληλο χώρο στην Πλάκα που θα τους στεγάσει. Το λένε οι πιο στενοί τους φίλοι.



 
 Διαβάστε περισσότερα:
 
Ακολουθήστε μας: 
· YOUTUBE 
 
| Today in history; The Grande Dame of the Greek Song Marinella gave an interview to Manouela Mathioudaki for the Greek weekly magazine Epikera (Up to date), on the occasion of her musical collaboration with Kostas Chatzis, presenting the legendary “Recital” at the boîte “Scorpios” in Pláka of Attiki, Greece, on March 28, 1976. Their musical performance was recorded and released on a triple live album by Phonogram (PolyGram Records) in April 1976, and it went platinum selling over 300,000 units! | Published: April 15 - 21, 1976 | Source: EPIKERA Magazine

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου