5 Νοεμβρίου 2023

Γιάννης Ξανθούλης: «Η Μαρινέλλα υπερβαίνει το ίδιο το τραγούδι» (Συνέντευξη)

Ο Γιάννης Ξανθούλης μίλησε στην «Π» για το νέο του βιβλίο, που ξεφεύγει από το πλαίσιο της βιογραφίας, περιλαμβάνοντας αφηγήσεις της μεγάλης μας τραγουδίστριας, περιγραφές του καλλιτεχνικού τοπίου της εκάστοτε εποχής, ιστορικές αναφορές, αλλά και ξανθοπουλικές πινελιές.
 
Photo credit: Giorgos Economopoulos ©

Συνέντευξη του Γιάννη Ξανθουλη
στην δημοσιογράφο Κρίστυ Κουνινιώτη
για την εφημερίδα «Πελοπόννησος»
 
Κυκλοφορία: Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2023
 
 
         Οι μεσημεριανές συζητήσεις της ντίβας του ελληνικού πενταγράμμου με τον αγαπημένο συγγραφέα, μετά λαδερών και κρασιού είχαν ένα ευτυχέστατο αποτέλεσμα. Τίτλος του, «Μαρινέλλα - Οι νύχτες που έγινανμεσημέρια» (εκδ. Διόπτρα). Ο Γιάννης Ξανθούλης μίλησε στην «Π» για το νέο του βιβλίο, που ξεφεύγει από το πλαίσιο της βιογραφίας, περιλαμβάνοντας αφηγήσεις της μεγάλης μας τραγουδίστριας, περιγραφές του καλλιτεχνικού τοπίου της εκάστοτε εποχής, ιστορικές αναφορές, αλλά και ξανθοπουλικές πινελιές. Εξ' ου και συνεπαίρνει.
 
- Πώς αποφασίσατε να κλείσετε σε βιβλίο τη ζωή της Ελληνίδας - μύθου;
- Ξεκίνησε από παλιά αυτή η ιστορία. Για την ακρίβεια ήταν αρχικά επιθυμία της κόρης της, όπως τα περιγράφω στο οπισθόφυλλο του βιβλίου… Για 'μένα ήταν εξαιρετικά δύσκολο αφού ποτέ δεν έτυχε να γράψω βιογραφία. Τα μυθιστορήματά μου εμπεριέχουν αυτοβιογραφικά στοιχεία όμως είναι διαφορετικό να χρεωθείς να αφηγηθείς τη ζωή μιας τέτοιας προσωπικότητας. Τελικά πάρθηκε η απόφαση κι' έγιναν όλα όπως τα περιγράφω. Με συμπόσια και πολλές ώρες κουβέντας… Και πολλά δικά μου εννοείται.
 
- Είναι σαφές ότι το βιβλίο σας απέχει παρασάγγας από μια τυπική βιογραφία. Τι απαίτησε από εσάς το «χτίσιμό» του; Η αντικειμενικότητα σάς παίδεψε / προβλημάτισε;
- Έπρεπε να είμαι αντικειμενικός και ψύχραιμος γιατί η Μαρινέλλα είναι φίλη στενή από την εποχή που υποδύθηκε μια ηρωίδα μου στη σειρά του Κώστα Κουτσομύτη «Ύστερα ήρθαν οι μέλισσες» πριν από είκοσι τρία χρόνια. Από την άλλη, θαύμαζα τη Μαρινέλλα χωρίς να έχω απαραίτητα τον ίδιο θαυμασμό για τα τραγούδια της. Όμως η πρόκληση ήταν πως η ίδια η Μαρινέλλα είναι κάτι πολύ παραπάνω από το ρεπερτόριό της. Σήμερα είναι μια γυναίκα 85 χρονών που συνεχίζει να υπάρχει έντονα. Κάτι σπάνιο στον χώρο της. Η ίδια της η παρουσία είναι καθηλωτική και φυσικά μαζί της παρασέρνει και πολλές σημαντικές ιστορικές περιόδους.
 
 
 
Απόσπασμα από το βιβλίο:
         ΒΡΑΔΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟ ΤΟΥ 1980, στο κέντρο «Νεράιδα» στο Καλαμάκι. Βρίσκομαι εκεί για να της πάρω συνέντευξη για την «Ελευθεροτυπία». Εντολή της διεύθυνσης. Ψαρωμένος στα τραγουδιστικά αυτού του τύπου -προφανώς κάτι με τρόμαζε εξαιτίας της κοσμικής της δημοφιλίας-, προετοιμασμένος ωστόσο να αντιμετωπίσω το θηρίο. Παίρνω μάλιστα για παραθάρρια μαζί μου κι’ έναν φίλο, περπατημένο στη νυχτερινή Αθήνα. Είχα τρακ, λες και πήγαινα για οντισιόν στα Ελευσίνια Μυστήρια.
         Να πω ότι ήμουν θαυμαστής των τραγουδιών της; Θα πω ψέματα. Σχεδόν τα αγνοούσα -κι’ ό,τι ήξερα ήταν κομματιαστά, από τα ραδιόφωνα των ταξί, παρόλο που το όνομά της έπαιζε σε πολλά και διαφορετικά ταμπλό. Ο Μίνως Βολανάκης, για παράδειγμα, κορυφαίος σκηνοθέτης, ήθελε να ανεβάσει μαζί της την «Κάρμεν» του Μπιζέ, ο Κάρολος Κουν ενδιαφερόταν να της αναθέσει ρόλο Κορυφαίας σε τραγωδία, όπως άκουγα. Άλλωστε ήδη το προσωνύμιό της ήταν συνυφασμένο κατά κάποιον τρόπο με τον Ευριπίδη. Δηλαδή Μαρινέλλα ίσον «Εκάβη του Τραγουδιού».
         Σημασία είχε πως βρισκόμουν ανήσυχος στην παραλιακή «Νεράιδα», κατάμεστη από ένα καλοντυμένο κοινό, αφού αποτελούσε σημείο αναφοράς στη διασκέδαση των Αθηναίων και όχι μόνο. Ψίθυροι, γέλια, ευχάριστη αναμονή, οι μουσικοί είχαν πάρει θέση, ενώ από τη θάλασσα με ανακούφιζε ένα αλμυρό αεράκι.
         Καθίσαμε κάπου διακριτικά κι’ ύστερα… μα δεν υπάρχει ύστερα, γιατί σταμάτησε ο χρόνος. Αναβόσβησαν τα φώτα για να μας προετοιμάσουν πως θα μας επιτεθεί -έτσι το ένιωθα-, η ορχήστρα ζωντάνεψε επικίνδυνα, κάνοντας εισαγωγή σε ρυθμό ντίσκο στο τραγούδι της Βέμπο «Σβήσε το φως»… κι’ ύστερα όρμησε στη σκηνή, διατάζοντας μέσα σε μια απόλυτα ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα: «Σβήσε το φως κι’ έλα γείρε κοντά μου…».
         Τολμώ να πω ότι το πήρα προσωπικά. Γνώριζα πως εκείνο τον καιρό μόλις είχε κυκλοφορήσει ο δίσκος της με τραγούδια της θρυλικής Σοφίας, αλλά εδώ συνέβαιναν άλλα πράγματα. Το σοκ που υπέστην ήταν κάτι πολύ περισσότερο από ηλεκτρική εκκένωση. Δεν μπόρεσα να μετρήσω τα λεπτά που ιερουργούσε σε ένα χιλιοακουσμένο τραγουδάκι. Θυμάμαι πως, όταν κατάλαβα ότι έπρεπε να χειροκροτήσω, έψαχνα να βρω τις παλάμες μου…
 
 
- Από το 1980 που τη γνωρίσατε έως σήμερα, τι θαυμάζετε στη γυναίκα αλλά και στην καλλιτέχνη;
- Πήγα ανόρεχτος να της πάρω μια τυπική συνέντευξη για την «Ελευθεροτυπία» και με το που βγήκε στο πάλκο κατάλαβα πως τα πράγματα ήταν πολύ πιο σοβαρά.
 
- Και τι είναι αυτό που σας εντυπωσίασε περισσότερο;
- Ότι είναι μια συγκλονιστική ερμηνεύτρια που υπερβαίνει το ίδιο το τραγούδι ψηλώνοντας πάνω στη σκηνή χωρίς να είναι ψηλή. Μεταμορφώνεται μπροστά στα μάτια μας…
 
- Ποια «υλικά» της Μαρινέλλας ταίριαξαν με τα δικά σας, τα χρόνια της φιλίας σας;
- Η προσφυγική καταγωγή μας, η Βόρεια Ελλάδα, κοινές και διαφορετικές μνήμες από τα «μπουλούκια», τους περιοδεύοντες θιάσους στην επαρχία της δεκαετίας του πενήντα. Εγώ ως παιδί - θεατής, εκείνη σα νεαρή θεατρίνα. Το «κορίτσι της σκιάς» (του Καζαντζίδη) μεταμορφώθηκε σε γυναίκα της λάμψης, έχοντας αξιωθεί να διαπρέψει και με τις θεατρικές της ερμηνείες.
 
- Η δική σας ερμηνεία για τη μακροχρόνια παραμονή της στην κορυφή;
- Η Μαρινέλλα δεν σταματά ακόμη και τώρα να δημιουργεί προοπτικές στον εαυτόν της. Στην κυριολεξία θέλει να υπάρχει. Κι' όχι μόνο για το κοινό και τους άπειρους θαυμαστές της αλλά και για τους δικούς της ανθρώπους. Είναι η «κλώσσα» της οικογένειας.
 
- «Δεν βρίσκεις υπερβολική τόση τραγουδοπαραγωγή;» τη ρωτάτε κάπου. Μεγαθήρια σαν αυτά που παρελαύνουν από τις σελίδες σας υπάρχουν στην εποχή μας;
- Κοιτάξτε, αυτήν την απορία την είχα πάντα ίσως γιατί ποτέ δεν υπήρξα καθαρόαιμος θαυμαστής του «έντεχνου» και γενικά των τραγουδιών. Κι' ως ουδέτερος ακροατής τους δεν έχω άποψη γιατί δεν με ενδιαφέρουν ούτε τα τραγούδια ούτε οι τραγουδιστές. Σήμερα δεν ακούω σχεδόν τίποτα από μουσική. Προτιμώ τους φυσικούς ήχους… Έχω και πρόβλημα ακοής, κάτι λιγότερο από τον Μπετόβεν.
 
- Θα ξαναεπιχειρούσατε μια αντίστοιχη βιογραφία - μυθιστόρημα με κάποια άλλη προσωπικότητα;
- Αστειεύεστε; Είμαι 76 χρονών κι' άντε να τα καταφέρω να γράψω κάνα δυο μυθιστορήματα ακόμη…
 
- «Σήμερα» πρωτοτραγούδησε η Μαρινέλλα το 1978, σήμερα (2023) το σχόλιό σας για το «φαινόμενο Κασσελάκη», που έγινε και βιβλίο;
- Η κλιματική αλλαγή και το λιώσιμο των πάγων επηρεάζουν και τα «φαινόμενα» των μοιραίων πολιτικών.
 
 
 
info.
Η πρωτότυπη βιογραφία
«Μαρινέλλα - Οι νύχτες που έγιναν μεσημέρια»
με την υπογραφή του Γιάννη Ξανθούλη
κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διόπτρα
σε όλα τα βιβλιοπωλεία.

Ακολουθήστε μας: 
· YOUTUBE 
 
| Greek novelist, journalist and playwright Giannis Xanthoulis gave an interview to Christy Kouninioti for the Greek newspaper Peloponnisos (Peloponnese) and spoke about the Grande Dame of the Greek Song Marinella and their new biography - book “Marinella - I nichtes pou eginan mesimeria (The nights that became middays) by Dioptra Publications. The new book is available in all bookstores from October 18, 2023 | Published: Sunday, November 5, 2023 | Source: PELOP.GR
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου